Waarom stretchen zo goed is

Rek en strek jij dagelijks? Rekoefeningen zijn goed voor lichaam en geest. Toch is hier niet iedereen overtuigd van. Waarom stretchen wanneer je het lichaam ook op andere manieren gezond kunt houden? In deze blogpost lees je alles over stretchen (strekken) en waarom je dit eigenlijk iedere dag zou moeten doen. Het heeft namelijk echt wel wat voordelen.

Meer uitleg over stretchen

Wat is stretchen eigenlijk? In het Nederlands noemen we dit strekken. Je hebt rekken en strekken, dit lijkt een beetje op elkaar. Het verschil tussen rekken en strekken zit hem in de methode. Tijdens het rekken maak je de spieren langer. Je trekt ze dus verder dan hun huidige lengte. Strekken betekent de spieren recht maken. Het strekken oftewel stretchen is eigenlijk bedoeld ter ontspanning.

Waarom stretchen voor iedereen is

Er wordt geadviseerd om dagelijks te stretchen. Dit zou je bijvoorbeeld iedere ochtend kunnen doen. Maar ook in de avonduren, wanneer je dit beter uitkomt. Stretchen is dus bedoeld voor het ontspannen van de spieren. Door regelmatig te stretchen merk je dat je minder spierpijntjes krijgt.

Vaak is stretchen ook bedoeld om mobieler en flexibeler te worden. Feitelijk valt het dan onder rekken, maar mensen noemen het ook wel stretchen.

Een betere lichaamshouding

Het is je vast wel eens opgevallen dat je regelmatig last hebt van je rug of nek. Ook op de schouders kan veel spanning staan. Vaak heeft dit met een verkeerde lichaamshouding te maken. Helaas merk je dit niet altijd zelf op. Een verkeerde lichaamshouding sluipt er met de tijd in.

Denk maar eens aan uren achter je bureau zitten. Je gaat uiteindelijk steeds krommer zitten. De doe je omdat het vermoeiend is om je hoofd en rug goed rechtop te houden. Ook lopen veel mensen met gebogen schouders. Door regelmatig te stretchen voorkom je dit soort problemen. Het zorgt voor een betere lichaamshouding, iets dat heel belangrijk is.

Groter bewegingsbereik

Heb je vaak moeite om door je knieën of heupen te buigen? Best veel mensen hebben hier last van. Waarom stretchen wanneer je toch al zo stijf als een hark bent? Nou, omdat stretchen dit soort problemen juist oplost. Je rekt de spieren waardoor deze langer worden. Met de tijd zul je merken dat je bewegingsbereik groter wordt.

Een groter bewegingsbereik is trouwens iets anders dan hypermobiliteit. In dit laatste geval zijn de gewrichten veel te soepel. Dit is een medische aandoening die verschillende klachten met zich mee kan brengen. Door te stretchen krijg je echt geen hypermobiliteit, daar hoef jij je geen zorgen over te maken.

Waarom stretchen? Spieren terugbrengen naar de originele lengte

Wanneer je regelmatig of intensief sport dan worden de spieren wat korter. Er is je vast wel eens gezegd dat je na het sporten moet stretchen. Waarom stretchen wanneer je net gesport hebt? Dit zorgt ervoor dat je spieren weer op lengte komen. Hiermee voorkom je stijfheid van de spieren. Zou je niet stretchen na het sporten, dan kun je de volgende dag meer last hebben van stijfheid.

Statisch en dynamisch stretchen

Je hebt nu kunnen zien waarom stretchen zo belangrijk is. Het maakt hierbij niet uit of je topsporter bent of juist de hele dag stilzit: stretchen is voor iedereen goed. Er zijn twee vormen van stretchen. De eerste vorm is statisch, hierbij rek je een spier of spiergroep op en houdt deze positie even vast. Dynamisch stretchen betekent dat je een spiergroep tijdens een beweging rekt.

Stretchen in de ochtend

Vooral met het ouder worden krijg je last van stijvere gewrichten. Doen deze gewrichten ook nog eens pijn, dan zou je zomaar last kunnen hebben van artrose of een (andere) vorm van reuma. Hierdoor ben je geneigd om minder te bewegen. Fout, want beweging is altijd goed, zelfs wanneer je reuma hebt.

Op elke leeftijd is stretchen in de ochtend een goed idee. Het zorgt er namelijk voor dat je spieren helemaal los komen. Zo begin je de dag tenminste goed.

Een ontspannen geest

Door dagelijks even te stretchen komt je geest ook tot ontspanning. Dit komt omdat je even niet met werk, gezin of andere zaken bezig bent. Wanneer je lichamelijk gezond bent dan voel jij je geestelijk ook beter. En andersom natuurlijk, want lichaam en geest werken samen.

Zoek een rustige plek uit om te stretchen. Zet eventueel wat ontspannen muziek op. Laat je tussendoor niet storen door de telefoon, de e-mail of computer. Ook je collega’s, vrienden of familie moeten maar even wachten.

Stretchen in de middag

Waarom stretchen in de middag? Dit is aan te raden wanneer je langdurige zittend werk doet. Hierdoor ontstaan er stijve spieren, je kunt hier aardig last van hebben. Door even tussendoor te stretchen help je stijfheid verminderen. Bovendien raken de spieren je lekker ontspannen door.

Stretchen in de avond

Als laatste kun je ook nog stretchen in de avond. Dit doe je vlak voor het slapen gaan. Waarom stretchen in de late avonduurtjes? Om je spieren te helpen ontspannen. Gedurende de dag zijn je spieren vermoeid geraakt. Mogelijk zijn ze door inspanning ook wat verkort. Door flink te stretchen net voordat je gaat slapen merk je dat je een betere nachtrust krijgt.

Na het sporten de spieren strekken

Vergeet ook niet om na het sporten te stretchen. Dit zorgt er echt voor dat de spieren weer op lengte komen en dat ze minder snel stijf worden. Overigens is spierpijn na een krachttraining of intensieve sport vrij normaal. Spierpijn is namelijk een teken van beschadiging in de spieren. Je lichaam herstelt deze beschadiging en maakt de spier gelijk wat sterker. Zo neemt de spierkracht na enkele weken tot maanden toe.

Hoe kan ik het beste stretchen?

Misschien wil je dagelijks wat rekoefeningen doen. In de blogpost over rekoefeningen vind je er een aantal. Deze zou je inderdaad dagelijks moeten doen. Hiermee houd je het lichaam fit en gezond. Overigens ook aan te raden wanneer je al wat ouder bent. Bedenk dat stretchen op iedere leeftijd mogelijk is.

Het is wel belangrijk om het stretchen langzaam op te bouwen. Rek en strek de spieren niet verder dan comfortabel aanvoelt. Je mag best een beetje rek en pijn voelen, maar overdrijf dit zeker niet. Strek daarom nooit in één keer en fors door, hier kunnen de spieren van doorscheuren.

Deze artikelen zijn met veel zorg door Dominique geschreven