’s Nachts wakker worden op dezelfde tijd

Sint 2020Sint 2020

Heb je dat ook: ‘s nachts wakker worden op dezelfde tijd? Hierdoor kom je slaap tekort. Overdag ben je oververmoeid en prikkelbaar. Sommige mensen zien elke nacht weer dezelfde tijd op de klok staan. De oorzaak ligt vaak in je biologische klok, maar het kan ook met de orgaanklok te maken hebben. Het is belangrijk om dit patroon te doorbreken.

Je biologisch ritme

Iedereen heeft een biologisch ritme, jij ook. Dit ritme bepaalt je vruchtbaarheid, het krijgen van kinderen, het ouder worden van het lichaam en uiteindelijk sterfte. Het biologisch ritme oftewel de biologische klok bepaalt ook wanneer je moet slapen, eten, werken of ontspannen.

Verschillende hormonen sturen de biologische klok aan. Hiermee wordt dus je dag- en nachtritme bepaald. Zo wordt er tegen de avonduren het hormoon melatonine geproduceerd. Dit hormoon komt vrij wanneer de hoeveelheid licht afneemt. Dankzij melatonine word je slaperig en ga je naar bed. Tegen de ochtend neemt de aanmaak van melatonine af. Hiervoor in de plaats komt dopamine. Dit zorgt ervoor dat je weer wakker wordt.

Tip: wanneer je lichaam te weinig melatonine aanmaakt dan slaap je moeilijker in en wordt je eerder wakker. Neem in dit geval een melatoninesupplement.

Bekijk melatonine

Die biologische klok is dus mooi geregeld. Maar wat is er aan de hand wanneer ‘s nachts wakker worden op dezelfde tijd zich continu herhaalt?

Iedere nacht op dezelfde tijd wakker worden

Het overkomt veel mensen: ’s nachts op hetzelfde tijdstip wakker worden. Vaak meerdere nachten achter elkaar, soms zelfs maanden achter elkaar. Heel vervelend, want inslapen kost vaak wat moeite en veel mensen raken daardoor oververmoeid. Het lijkt ook heel moeilijk om dit proces te doorbreken. Maar waardoor wordt dit veroorzaakt?

De eerste oorzaak is je biologische klok. Bijna iedereen wordt ‘s nachts wakker om te plassen. Wanneer je elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed gaat is de kans groot dat je elke nacht op hetzelfde tijdstip wakker wordt om te plassen. Dit wordt dus een beetje door je biologisch ritme bepaald. Zelfs wanneer je een keer niet moet plassen word je toch op hetzelfde tijdstip wakker.

De meeste mensen gaan, omdat ze toch eenmaal wakker zijn, gelijk naar de wc. Hiermee bevestig je dat je biologisch ritme gelijk heeft. Je lichaam onthoudt dit en je blijft op datzelfde tijdstip wakker worden.

Het doorbreken van dit ritme

Vind je het vervelend dat je ‘s nachts wakker wordt op dezelfde tijd? Ga zonder aandrang niet naar de wc. Probeer gewoon weer te gaan slapen. Zo leer je jezelf niet aan om op dezelfde tijdstippen wakker te worden.

‘s Nachts wakker worden op dezelfde tijd: angst

Wanneer je elke nacht op dezelfde tijd wakker wordt dan kan dit ook met angst te maken hebben. Vaak word je happend naar adem wakker waarbij je hart flink tekeergaat. De onderliggende oorzaak is meestal onschuldig. In veel gevallen gebeurt dit ook eenmalig of sporadisch. Maar de schrik kan er aardig inzitten.

De volgende nacht denk je onbewust aan dit voorval. Het gevolg: je wordt op hetzelfde tijdstip wakker. Uit paniek krijg je het weer benauwd en gaat je hart sneller kloppen. Door deze hartkloppingen is het ook veel lastiger om in te slapen. Door angst raak je in een vicieuze cirkel.

Hartklachten of longproblemen

Wanneer je niet alleen ‘s nachts maar ook overdag benauwdheid of hartkloppingen ervaart dan is er misschien meer aan de hand. Denk hierbij aan hartklachten of longproblemen. Neem deze problemen serieus en ga hiermee langs een arts.

Slaapapneu: vaker wakker worden

Sommige mensen hebben last van slaapapneu. Hierbij staat de adem tijdens de slaap tijdelijk stil. Uiteindelijk word je wakker waarbij je type ademhaalt. Voor de partner klinkt het als een hele luide snurk.

Bij slaapapneu word je meerdere malen per nacht wakker. Dit gebeurt niet telkens op hetzelfde tijdstip maar op wisselende tijden. Bovendien ben je vaak niet bewust van het wakker worden maar slaap je direct weer in.

Slaapapneu kan levensbedreigend zijn. Het is daarom belangrijk om slaapapneu te laten behandelen.

Orgaanklok en elke nacht op dezelfde tijd wakker worden

Wanneer je elke nacht op hetzelfde tijdstip wakker wordt kan dit ook met de orgaanklok te maken hebben. Let op want er is geen wetenschappelijk bewijs voor de aanwezigheid van een orgaanklok. Toch is het interessant om hier meer over te vertellen.

De orgaanklok bevat organen en hun tijdstip van actieve en non-actieve werking. Wanneer een bepaald orgaan zwak is dan zal het zich op een bepaald tijdstip slecht voelen. Een orgaan dat in de nachtelijke uren actief is zal dan ook ‘s nachts klachten als pijn geven. Hier word je wakker van. Van de volgende organen kun je wakker worden wanneer ze zwak zijn:

  • Galblaas: tussen 23 – 1 uur
  • Lever: tussen 1 – 3 uur
  • Longen: tussen 3 – 5 uur
  • Dikke darm: tussen 5 – 7 uur
  • Maag: tussen 7 – 9 uur

De volgende organen veroorzaken voornamelijk een algeheel ziek voelen en sufheid:

  • Hart: tussen 23 – 1 uur
  • Dunne darm: tussen 1 – 3 uur
  • Blaas: tussen 3 – 5 uur
  • Nieren: tussen 5 – 7 uur
  • Bloedsomloop: tussen 7 – 9 uur

Het patroon doorbreken

Wie elke nacht op dezelfde tijd wakker wordt kan hier veel last van hebben. Overdag ben je vermoeid en je krijgt last van concentratiestoornissen. Andere symptomen zijn prikkelbaarheid, angst of paniekaanvallen. Het is vaak moeilijk om dit patroon te doorbreken, maar gelukkig niet onmogelijk. Met onderstaande tips zorg je ervoor dat je niet elke nacht op dezelfde tijd wakker wordt.

Neem voor het slapen gaan een glas melk/calciumtablet. Calcium bevordert een diepe slaap. Ook magnesium bevordert dit. Bovendien zit in melk tryptofaan, waaruit melatonine wordt gemaakt.

Neem voor het slapen gaan vitamine C in: dit werkt geruststellend.

Bekijk vitamine C tabletten

Drink niet teveel voor het slapen gaan. Hierdoor moet je ook veel plassen in de nacht. Eenmaal per nacht naar de wc gaan is meer dan voldoende.

Kijk niet op de klok bij het wakker worden. Dit zorgt ervoor dat je je de volgende nacht gaat focussen op dit tijdstip.

Word je wakker met hartkloppingen of benauwdheid, lees dan een boek of kijk wat tv. Ga niet liggen wachten of het zich weer voordoet. Bij ernstige klachten bel je de huisarts.

Zet de wekker eens eerder dan het tijdstip dat je normaal wakker wordt. Doorbreek het patroon.

Zorg voor een geventileerde slaapkamer en zet geen verwarming aan, of gebruik een luchtbevochtiger.

Bekijk luchtbevochtiger

Een slaapmiddel gebruiken

Soms zijn de problemen niet op te lossen en blijf je last houden van ernstige slaapklachten. De arts kan een slaapmiddel voorschrijven. Gebruik het middel niet langer dan noodzakelijk is.

Een natuurlijk slaapmiddel is valeriaan. Dit werkt kalmerend en zorgt ervoor dat je langzaam in slaap wordt getrokken.

Naar valeriaan

Kamille werkt ook rustgevend en kalmerend. Sint-janskruid wordt gebruikt bij slapeloosheid. Er zijn dus genoeg natuurlijke alternatieven.

Deze artikelen zijn met veel liefde en zorg door Dominique geschreven