Pijn in zij door verkeerde houding

Heb je wel eens last van pijn in de zij door een verkeerde houding? Je bent echt niet de enige. Meer dan de helft van alle mensen zit regelmatig verkeerd. Zelfs als je denkt dat je bureaustoel goed staat of je een goede houding aanneemt van het alsnog mis gaan. Hierdoor krijg je pijn in de zij, maar hoe los je dit op?

Verkeerde lichaamshouding of werkhouding

Er is een verschil tussen een verkeerde lichaamshouding of werkhouding. Wanneer je lichaamshouding niet goed is dan heb je hier eigenlijk de hele dag last van. Een verkeerde werkhouding geeft vooral tijdens en na het werken klachten.

Wanneer je langdurig in een verkeerde houding werkt dan geeft dit op de lange duur continu klachten. Je klachten worden dan chronisch.

Een verkeerde lichaamshouding kenmerkt zich door een gekromde rug, gebogen nek, afgezakte schouders maar ook de stand van de armen of benen kan verkeerd zijn.

Pijn in zij door verkeerde houding

Bij een slechte houding ontstaat vaak het posturaal syndroom. Hierbij heb je pijnklachten in de rug. Maar je kunt ook pijn in de zij door een verkeerde houding krijgen. Vaak komt dit doordat je teveel naar links of naar rechts hangt. Dit heb je zelf niet altijd in de gaten.

Pijn in de zij door een verkeerde houding wordt vaak door een scheve ruggenwervel of het verkeerd zitten veroorzaakt. Zo kan de stoel niet goed staan of hang je teveel zonder dat je het lichaam zelf ondersteunt.

Het gevolg van een langdurig slechte houding

Weet je wel hoe slecht een langdurig verkeerde houding is? Veel mensen bewegen slungelig, laten de schouders hangen of zitten niet goed rechtop. Op korte termijn krijg je pijn aan de rug, de nek en de schouders.

Wanneer je niets aan die slechte houding doet dan kunnen de klachten chronisch worden. Je krijgt dan bijvoorbeeld chronische rugklachten, pijn in de zij, beknelde zenuwen maar ook pijn aan bindweefsels. Ook je gewrichten kunnen schade oplopen.

Wist je dat je ook spanningshoofdpijn, stress, spijsverteringsproblemen of zelfs een slechte ademhaling door een slechte houding kunt krijgen? Tijd om hier iets aan te doen.

De kromme ruggengraat en pijn in de rug, zij, schouders en nek

Heel veel mensen zitten of staan met hun rug in een C-vorm. Hierbij maakt je rug een komma oftewel er ontstaat een bochel. Vaak doe je dit wanneer je achter de computer of laptop werkt maar bijvoorbeeld ook tijdens het studeren of handwerken.

Door deze houding krijg je pijn in de zij, pijn in de rug maar ook pijnklachten in de schouders of de nek. Je borstspieren zitten vast wat je vooral bovenin en in het midden van de rug voelt. Het nadeel is dat je de spieren in de bovenrug zo weinig gebruikt dat ze verzwakken. Het is dus belangrijk om deze spieren aan te sterken.

Dit doe je door met een rechte rug te gaan zitten waarbij je ook het hoofd meer rechtop houdt. Je zult merken dat het in het begin snel tot vermoeidheid leidt. Doe daarnaast oefeningen die de rugspieren sterker maken.

Gekantelde bekken en pijn in de zij

Zit je lang in dezelfde houding zonder tussendoor je lichaam even goed te strekken? Waarschijnlijk kantel je het bekken waarbij je buik naar voren komt. Dit zorgt voor een aanspanning van de spieren rondom het bekken en de buik. Vaak merk je dat je pijn in de zij, de onderrug of onder in de buik hebt.

Kom regelmatig los van deze verkeerde houding. Strek je lichaam en span de bilspieren af en toe aan. Maak tussendoor een wandeling en houd hierbij het bekken, de rug en de nek in een juiste positie.

Werken of lopen met een gebogen hoofd

Je zit uren achter je computer of laptop of bent aan het studeren. Grote kans dat je hierbij met je hoofd gebogen zit. Wist je dat je dit ook doet wanneer je met je smartphone bezig bent? Bij een gebogen hoofd krijg je geen pijn in de zij door een verkeerde houding maar wel pijn in de nek. Dit komt omdat de spieren in de achterkant van de nek te veel aanspannen.

Mogelijk krijg je ook last van je schouders en  het bovenste gedeelte van je rug. Zorg dat je nek regelmatig kan ontspannen. Draai je hoofd helemaal van boven naar beneden en van links naar rechts, hiermee maak je de spieren los. Heb je erg veel klachten, laat dan de nekspieren een aantal dagen achter elkaar door iemand anders masseren.

Je kunt ook gebruik maken van een speciaal nekmassage apparaat. Hiermee verminder je de spierspanning in de nek.

Bekijk het nekmassageapparaat

Pijn en zij: andere oorzaken

Niet altijd wordt pijn in de zij door een verkeerde houding veroorzaakt. Het kan ook door iets anders komen, bijvoorbeeld een infectie, nierstenen, een eileiderontsteking of een cyste in de eierstok. Ook wanneer je veel alcohol drinkt kun je pijn in de zij (flankpijn) krijgen.

Bekijk of pijn in de zij door een verkeerde houding wordt veroorzaakt of toch door iets anders. Heb je pijn in de zij tijdens of na het sporten? Veel mensen hebben hier last van en de oorzaak is niet altijd bekend. Mogelijk ontstaat er kramp in het middenrif, heb je last van je maag of misschien wel een tekort aan zuurstof.

Dit zijn onschuldige oorzaken waarbij de pijnklachten vanzelf verdwijnen. Doe een goede warming-up en let tijdens het sporten goed op je ademhaling, dit scheelt al heel veel. Eet ook geen zware maaltijden vlak voordat je gaat sporten en doen na het sporten weer een goede cooling-down.

Deze artikelen zijn met veel liefde en zorg door Dominique geschreven