Melk en artrose: doen of niet doen?

De een zegt dat je melk bij artrose moet drinken terwijl de ander dat het afraadt. Tja, wat is het nou? Uit een onderzoek blijkt dat melk drinken het proces van artrose kan vertragen. Dit geldt echter niet voor iedereen. Daarnaast kun je beter geen melk drinken wanneer je last hebt van ontstekingen.

Melk, calcium en de botten

Melk is een goede bron van calcium. Dit mineraal heb je nodig voor opbouw en onderhoud van botten maar ook van het gebit. Wie regelmatig calcium binnenkrijgt gaat (snelle) botontkalking tegen.

Calcium  zit veel in melk, melkproducten en kaas. Het komt ook in noten voor en in mindere mate in groenten en peulvruchten. Wanneer je weinig melk drinkt dan is de kans groot dat je te weinig calcium binnenkrijgt. Je kunt dit compenseren met het eten van veel groenten, peulvruchten en noten.

De invloed van calcium op kraakbeen

Calcium is niet alleen goed voor de botten en het gebit maar ook voor kraakbeen. Gewrichten bevatten gewrichtskraakbeen, dit vangt schokken op en zorgt voor een soepele beweging van gewrichten. Hoewel kraakbeen niet uit calcium wordt opgebouwd heeft het wel een ondersteunende functie voor de botuiteinden.

Dit gebeurt er bij artrose

Van artrose is bekend dat het gewricht kraakbeen dunner wordt, afbrokkelt en zijn functie verliest. Wanneer melk geen invloed heeft op het kraakbeen, wat hebben melk en artrose dan met elkaar te maken?

Meer dan je denkt. Artrose wordt naar buiten gebracht als slijtage. Hoewel artrose vaak op oudere leeftijd voorkomt kun je beter van gewrichtsverandering spreken. Niet alleen het kraakbeen verandert, het hele gewricht doet iets. Het gewricht raakt vaak ontstoken en spieren, banden en pezen verliezen hun kracht of elasticiteit. Er gebeurt bij artrose dus veel meer dan alleen het dunner worden of verdwijnen van kraakbeen.

Zo krijgen de botuiteinden bij artrose meer druk te verduren. Dit komt omdat het verdwijnende kraakbeen de schokken niet meer goed kan opvangen. Op een röntgenfoto zie je bij mensen met artrose dat de botuiteinden witter gekleurd zijn. Dit zijn de gedeelten waar te veel druk op het bot staat. Hierdoor kunnen er kleine scheurtjes in het bot ontstaan.

Melk houdt de botten zo lang mogelijk sterk en gezond. Maar er is meer, want uit onderzoek blijkt dat melk het proces van artrose vertraagt.

Melk en artrose: minder slijtage

Het is heel vreemd maar melk drinken heeft een remmend effect op het artroseproces. Hier is in 2014 onderzoek naar gedaan. De uitslag van het onderzoek vind je in American College of Rheumatology.

Wat hield het onderzoek in? Tijdens de studie werden 1260 vrouwen en 888 mannen (totaal 2148) met knie artrose onderzocht. Gedurende vier jaar lang moesten de deelnemers jaarlijks invullen hoeveel melk ze dronken. Zowel aan het begin als aan het einde van de vierjarige studie werden röntgenfoto’s van de gewrichtsspleet gemaakt.

Het resultaat was verbazingwekkend. Vrouwen met artrose die regelmatig melk drinken kunnen het proces vertragen, mannen niet. Dit gebeurt er bij vrouwen die melk drinken wanneer ze artrose hebben:

  • Drie glazen melk per week: 0,38 mm vernauwing van de gewrichtsspleet
  • Vier tot zes glazen melk per week: 0,29 mm vernauwing
  • Vanaf zeven glazen per week: 0,26 mm vernauwing van de gewrichtsspleet

Het positieve effect van melk op artrose

Bovenstaande laat zien dat melk het proces van artrose niet tot stilstand kan brengen. Dat is logisch, want kraakbeen herstelt veel te langzaam. Lange tijd werd gedacht dat kraakbeen helemaal niet kan herstellen maar dit is niet waar. Het kan wel degelijk herstellen maar onder normale omstandigheden duurt het herstel gemiddeld 200 jaar.

Melk en artrose is een goede combinatie omdat hiermee de artrose minder snel gaat. Je kunt artrose niet stoppen maar wel ervoor zorgen dat het langzamer gaat. Hierdoor duurt het veel langer voordat je aan een prothese toe bent.

Tip: blijf voldoende bewegen, ook hiermee vertragen het proces van artrose!

Calcium uit supplementen

Veel mensen die weinig of geen melk drinken nemen calcium uit supplementen. Over het algemeen wordt deze calcium slechter geabsorbeerd dan calcium uit voeding. Neem je een supplement dan is het belangrijk dat je ook voldoende vitamine D binnenkrijgt. Dit stimuleert namelijk de opname van calcium in het lichaam.

Neem bij voorkeur calcium uit melk, melkproducten, noten, groenten en peulvruchten. Wanneer je dit allemaal niet eet of drinkt dan is calcium uit supplementen altijd nog beter dan helemaal niets.

Bekijk de calciumsupplementen

Een kniedistractie bij artrose

Een redelijk nieuwe behandelmethode bij knieartrose is een distractie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een metalen externe constructie. Deze constructie trekt het gewricht iets uit elkaar. Vervolgens is het belangrijk om gedurende zes weken met deze constructie rond te lopen. Door de iets bredere spleet tussen het gewricht kan het kraakbeen zich beter herstellen.

Mogelijk zijn de combinatie melk en kniedistractie zeer goed. Wanneer je een kniedistractie krijgt is het wel belangrijk om met de arts te overleggen of melk drinken zinvol is.

Melk en meer pijn bij artrose

Melk & artrose: het gaat niet altijd goed samen. Sommige mensen krijgen namelijk meer pijn door het drinken van melk. Dit is alleen het geval bij mensen met gewrichtsontstekingen of reumatoïde artritis. De eiwitten in melk kan namelijk de weefsels rond de gewrichten die irriteren.

Hoe weet je of je artrose of artritis hebt? Bij artrose verslechtert of verdwijnt het gewrichtskraakbeen. Artritis is een auto-immuunziekte dat wordt veroorzaakt door een ontsteking in het gewrichtskapsel. Door deze ontsteking kan kraakbeen verdwijnen. Veel mensen met reumatoïde artritis krijgen uiteindelijk ook artrose.

Soms raakt het gewricht bij artrose ontstoken. Dit komt niet vanuit het kraakbeen maar vanuit het geïrriteerde gewrichtskapsel of gewrichtsvlies. Deze ontsteking is tijdelijk, waarbij het gewricht opzwelt (vocht in de knie) en pijnlijk aanvoelt. Na enkele dagen verdwijnt de ontsteking weer. Het is in perioden van ontstekingen beter om even geen melk of melkproducten te nuttigen.

Deze artikelen zijn met veel liefde en zorg door Dominique geschreven