Ik heb zoveel woede in me – belangrijke tips

Sint 2020Sint 2020

“Ik heb zoveel woede in me”. Zeg of denk je dit over jezelf? Het is helemaal niet prettig om met zoveel woede rond te lopen. Voordat je het weet loopt dit gigantisch uit de hand. Heb je veel woede in je, dan kun je hier heel goed mee leren omgaan. Bekijk de belangrijkste tips.

Onmacht of irritatie

Ik heb zoveel woede in me! Je staat boos voor de spiegel. Die gevoelens, dat verdwijnt niet zomaar. Wanneer je veel woede in je hebt dan heeft het verschillende oorzaken:

  • Een gevaarlijke situatie
  • Bedreiging
  • Onmacht
  • Frustratie
  • Irritatie
  • Lichamelijke klachten
  • Psychische problemen

Er zijn verschillende soorten woede, bijvoorbeeld boosheid, nijdig zijn, verontwaardiging of irritatie. Maar ook een gevaarlijke woede waarbij je de neiging hebt om andere mensen letsel toe te brengen.

Je woede niet eruit laten

Langdurige woede legt een druk op je relaties en sociale leven. Je kunt er zelfs slechter van presteren, bijvoorbeeld op school of op het werk. Het is belangrijk om je woede niet eruit te laten. Doe je dit toch dan gebeuren er misschien dingen waar je later spijt van krijgt.

Voel je woede opkomen? Probeer je in te houden. Dit betekent niet schelden of schreeuwen en al helemaal niet met dingen gooien of anderen slaan. Dit heeft alleen maar een averechts effect.

Je woede ook niet onderdrukken

Ik heb zoveel woede in me, moet ik dit dan onderdrukken? Nee, ook niet. Door het onderdrukken van boosheid krop je alles op. Vroeg of laat komt dit tot ontploffing. Je kunt je wel voorstellen wat er dan gebeurt: een flinke scheldpartij of misschien wel slaande ruzie. Of je gooit je dierbaarste spullen kapot. Probeer je woede dus niet te onderdrukken.

Voordat je verder gaat

Je hebt veel woede in je en je wilt hiervan afkomen of er in ieder geval mee leren omgaan. Wist je dat er heel veel interessante psychologische boeken verkrijgbaar zijn? Goedkoper dan een bezoek aan de psycholoog of therapeut. Bovendien leer je van jezelf op momenten dat het jou uitkomt. Het is maar een tip maar hieronder vind je de vijf best verkochte psychologische boeken.

Ik heb zoveel woede in me – je brein kalmeren

De beste manier om met woede om te gaan is om je brein te kalmeren. En dan met name het gedeelte dat emoties controleert. De oplossing is heel eenvoudig: afleiding en beweging. En weet je, het werkt echt.

Wanneer je woedend of boos bent dan maak je stresshormonen aan. Deze hormonen stellen je in staat om te vechten of te vluchten. Maar wanneer de hormonen lang aanwezig blijven dan blijf je ook met een gestrest gevoel zitten. Hierdoor voel je continu veel woede in je.

Stresshormonen krijg je weg door te doen waar ze voor gemaakt zijn: vechten of vluchten. Niet letterlijk want je krijgt je hormonen makkelijk weg door in beweging te komen. Want dat is wat je lichaam wil. Ga een rondje rennen, maak een flinke wandeling of leef je uit in de sportschool.

Een goede afleiding

Daarnaast zorg je voor een goede afleiding. Vooral wanneer je het gevoel hebt van: “ik heb zoveel woede in me”. Een goede afleiding is een wandeling maken (heb je tegelijkertijd je beweging) maar ook een film kijken of een goed boek lezen. Je kunt ook de kroeg in maar stort je niet in liters alcohol.

Bij een vriend op bezoek, met een vriendin bellen, de partner meesleuren naar de bioscoop of een etentje, het zijn allemaal goede afleidingen. Werken kan ook een afleiding zijn maar alleen wanneer het werk niet de oorzaak is van de woede die je voelt.

Uitingen van woede

Ondanks dat het niet goed is om je woede te uiten kan het wel voorkomen dat dit gebeurt. Het is namelijk heel lastig om volledig controle over jezelf te houden. Je hebt passieve uitingen van woede maar ook agressieve uitingen.

Een passieve uiting is het negeren van de woede of de oorzaak uit de weg gaan. Maar ook jezelf de schuld geven of het in zijn geheel opgeven behoort tot de passieve uitingen. Ben je iemand die op een agressieve manier zijn woede uit? Dan ga je schreeuwen, met spullen gooien, slaan, anderen beschuldigen of je neemt op een andere manier wraak. Bijvoorbeeld via social media, ook dit is een woede-uiting.

Leren omgaan met woede

Voel je vaker veel woede in je en wil je hiermee leren omgaan? Hieronder enkele tips om met boosheid of woede om te gaan.

Tel tot 10. Het is een tip die je vast ook vaker van je moeder hebt gehoord. Woede zorgt ervoor dat je impulsief reageert. Door eerst tot 10 te tellen, en dat bedoel ik echt letterlijk, voel je de irritatie of de woede afzwakken.

Mediteren. Voor sommigen helpt het echt. Wanneer je drukke en lange dagen maakt dan kan woede zich opstapelen. Door tussendoor te mediteren schakel je even helemaal af.

Niet op anderen projecteren. Ik heb zoveel woede in me en een ander is dat schuld. Nee, een ander kan jouw woede wel veroorzaken maar dat je zoveel woede in je hebt ligt helemaal aan jezelf.

Gebruik humor. Lachen is gezond en verdrijft boosheid. Dit komt omdat met het lachen het hormoon endorfine vrijkomt. Dit werkt ontspannend, probeer het zelf maar. Zelfs nep lachen heeft een positief effect op je gemoedstoestand.

Zoek de oplossing. Dat je vaker boos bent heeft natuurlijk een oorzaak. Herleid de oorzaak en zoek naar een passende en blijvende oplossing. Desnoods met hulp van buitenaf.

Deze artikelen zijn met veel liefde en zorg door Dominique geschreven