Gepasteuriseerd eiwit maken (of kopen)

Maak jij al gebruik van gepasteuriseerd eiwit? Dit eiwit is ontzettend lang houdbaar. In de supermarkt koop je dit als vloeibare eiwit, dit is dus hetzelfde. Maar je kunt gepasteuriseerd eiwit ook zelf maken. Ontdek hoe je dit doet en wat de voordelen van gepasteuriseerde eiwitten zijn.

Eiwit en eigeel

Een ei bestaat uit twee onderdelen: eiwit en eigeel. In feite is het eigeel het gedeelte dat later uit zou groeien tot kuiken (de eidooier). Het eiwit zit hieromheen. Eiwit laat zich heel makkelijk scheiden van eigeel. Je moet hier wel even wat handigheid in krijgen.

Wat kun je allemaal met eiwit? Eiwitten zijn gezond: het bevat belangrijke aminozuren. Het is daarom goed om voldoende eiwitten via de voeding binnen te krijgen. Een eetpatroon met veel eiwitten zorgt ervoor dat je op gewicht blijft. Het houdt namelijk het spierweefsel in stand maar zorgt ook voor een verzadigd gevoel.

Gepasteuriseerd eiwit gebruiken

Gepasteuriseerd eiwit wordt voornamelijk in bepaalde recepten gebruikt. Zo kun je met eiwitten heel goed schuimpjes maken. Maar het wordt ook in diverse toetjes gebruikt. Eiwit maakt het geheel veel luchtiger.

Bekende recepten met (gepasteuriseerd) eiwit zijn meringue schuimpjes, tiramisu en hemelse schuimtaart.

Gepasteuriseerd eiwit maken

Hoe zelf gepasteuriseerd eiwit maken? Het pasteuriseren van eiwit heeft een aantal voordelen. Hiermee dood je micro-organismen zoals de salmonellabacterie. Bovendien is gepasteuriseerd eiwit langer houdbaar.

Zo maak je zelf gepasteuriseerd eiwit:

  • Zet een pan met water op het vuur
  • Verwarm het water tot het 60 °C is
  • Haal de pan van het vuur
  • Laat het water afkoelen tot 57 °C
  • Leg de eieren in het water
  • Laat de eieren 15 minuten liggen
  • Verwarm een tweede pan water tot 57 °C
  • Verplaats de eieren naar de tweede pan en houd de temperatuur op 57 °C
  • Laat de eieren hier nog eens 5 minuten in liggen

Dat laatste luistert heel nauw. Wanneer je de temperatuur laat zakken dan blijven de micro-organismen leven. Maar wanneer de temperatuur boven de 57 °C komt dan stolt het ei. Je ziet, voor het pasteuriseren van eiwit heb je een goede kookthermometer nodig. Ga dan wel voor een digitaal model, deze zijn nauwkeuriger en je leest de temperatuur makkelijker af.

Bekijk kookthermometer

De thermometer ijken

Of je nu een nieuwe kookthermometer koopt of je hebt er nog een in huis liggen: je moet vooraf de thermometer ijken. Dan pas weet je of de thermometer ook echt goed werkt. Dit is belangrijk want bij gepasteuriseerd eiwit maken kan 2 graden verschil het hele proces verpesten.

Breng een pan water aan de kook. Wanneer het water borrelt betekent dit dat het ook echt kookt. De thermometer moet 100 °C aangeven. Laat het water 5 minuten doorkoken en bekijk of de thermometer ook 100 °C aan blijft geven.

Merk je een afwijking op de thermometer? Bijvoorbeeld dat deze 95 °C aangeeft terwijl het water al gedurende 5 minuten kookt? Dan heeft deze dus een afwijking van 5 °C. Hier moet je tijdens het pasteuriseren van de eieren zeker rekening mee houden.

Gepasteuriseerd eiwit bewaren

Hoe lang is gepasteuriseerd eiwit houdbaar? Wanneer je dit in de winkel koopt dan staat hier altijd een houdbaarheidsdatum op. Geopend is dit in de koelkast ongeveer zeven dagen houdbaar. Zelf gepasteuriseerd eiwit maken? Dan kun je dit tussen de vijf en zeven dagen in de koeling bewaren.

Gepasteuriseerd eiwit invriezen

Wil je gepasteuriseerd eiwit maken en dit invriezen? Dat kan. Het is dan aan te raden om het eiwit in ijsblokzakjes of in van die bakjes te doen. Zo heb je altijd kleine hoeveelheden op voorraad en hoef je niet alles te ontdooien. In de vriezer is gepasteuriseerd eiwit 2-3 maanden houdbaar. Bewaar het echt niet langer.

Voedingswaarde eiwit en eigeel

Er is een groot verschil tussen het eiwit en het eigeel (eierdooier). Een kippenei bevat ongeveer 7 g eiwit. Drie gram hiervan vind je in de dooier en 4 gram eiwit in het eiwit zelf. Het eiwit bevat dus net iets meer eiwit dan het eigeel.

Je moet echter wel weten dat eigeel de meeste calorieën bevat. Een heel ei levert 70 kilocalorieën aan energie. 55 kilocalorieën zit in het eigeel en 15 kilocalorieën in het eiwit. Heb je voor spieropbouw veel eiwit nodig ga dan voor het eiwit zelf. Gepasteuriseerd eiwit maken is dan ook een goed idee.

Zoveel eieren mag je per dag

Vroeger werd gezegd dat je niet meer dan twee eieren per week mocht eten. Het klopt dat eieren veel cholesterol bevatten. De opname van cholesterol uit voeding is echter zeer beperkt. Wanneer je alleen eiwit of gepasteuriseerd eiwit eet dan krijg je nauwelijks cholesterol binnen.

Eet je hele eieren inclusief eigeel? Dan mag je best twee eieren per dag eten. Doet dit echter niet te lang achter elkaar want dit dieet gaat uiteindelijk vervelen en is ook te eenzijdig.

Deze artikelen zijn met veel liefde en zorg door Dominique geschreven