Fietsen met vocht in knie, kan dat eigenlijk wel?

Je hebt last van vocht in de knie maar wilt toch in beweging blijven. Wat op zich niet vreemd is want lichte beweging is altijd goed. Kun je fietsen met vocht in de knie? Dat hangt een beetje van de ernst af maar ook of er sprake is van bijkomende klachten.

Het ontstaan van vocht in de knie

Voordat je gaat fietsen met vocht in de knie is het belangrijk om te weten hoe dit vocht is ontstaan. Gaat het bijvoorbeeld om een beschadiging van het kniegewricht door een valpartij? Ben je net geopereerd aan de knie? Of is er sprake van artrose/artritis met een ontsteking?

Niet altijd wordt er een oorzaak gevonden van vocht in de knie. Zolang deze oorzaak niet duidelijk is kun je niet zomaar op de fiets stappen.

Het herkennen van een kniegewricht met vocht

Eigenlijk is het heel eenvoudig om vocht in de knie te herkennen. Het kniegewricht is gezwollen, dit ontstaat door vocht of bloed in het gewricht. Meestal door letsel van de meniscus, de knieschijf of de kniebanden.

Van de buitenkant ziet een met vocht gevuld kniegewricht er dikker uit dan normaal. De zwelling kan zo groot zijn dat de knie nog het meest op een olifantenbeen lijkt. Daarnaast zorgt vocht ervoor dat je het gewricht moeilijk kunt buigen of  strekken. Mogelijk heb je ook last van pijn. Deze pijn ontstaat bij belasting maar is ook vaak in rust aanwezig. De pijn kan zelfs zo hevig zijn dat je er niet van kan slapen.

Fietsen met vocht in de knie kan soms wel!

Bij vocht in de knie is belangrijk om zware of intensieve belasting tijdelijk te verminderen. Buig de knie in ieder geval niet verder dan 90 graden en voorkom dat je snelle en krachtige bewegingen maakt. Loop de trap op door eerst het goede been vooruit te zetten en daarna het been met vocht in de knie te laten volgen. Bij het afgaan van de trap zet je eerst het geblesseerde been als eerste vooruit.

Fietsen met vocht in de knie is in veel gevallen juist goed, ondanks dat je de knie niet zwaar mag belasten. Maar fietsen is juist minder belastend dan lopen. Er komt namelijk minder druk op het kniegewricht te staan. Fietsen met vocht in je knie kan met een normale fiets (buiten) maar ook op een hometrainer.

Fietsen op een hometrainer is altijd goed

Mensen met knieartrose hebben regelmatig last van vocht in de knie. Dit ontstaat door een ontsteking van de binnenste laag van het kniegewricht. Ondanks vocht in knie is het voor mensen met knieartrose heel belangrijk om te blijven bewegen. Maar dit geldt ook voor mensen zonder artrose die toch vocht hebben.

Beweging bestaat in ieder geval uit strekoefeningen waardoor de bovenbeenspieren aansterken. Buiten fietsen met vocht in de knie is een goed idee maar brengt ook een risico met zich mee. Want wat gebeurt er wanneer je per ongeluk met de fiets valt? Wanneer je op de geblesseerde knie terechtkomt ben je nog verder van huis. Heb je regelmatig last van vocht dan is een hometrainer echt aan te raden.

Fietsen op lage weerstand

Een hometrainer is om nog een reden een goed idee: je kunt zelf de weerstand bepalen. Wanneer je buiten fietst krijg je altijd wel te maken met tegenwind of heuveltjes. Zelfs op een lage versnelling moet je soms wat meer druk op de pedalen zetten. Dit gaat ten kosten van het kwetsbare of geblesseerde kniegewricht. Door overbelasting raakt het gewrichtskapsel meer geïrriteerd en zal dan nog meer vocht aan gaan maken. Ook wordt de knie dikker en warmer.

Met een hometrainer kun je fietsen op lage weerstand. Je bepaalt dus zelf hoe zwaar het fietsen is. Fietsen met vocht in de knie moet altijd op lage weerstand! Dankzij de fietsende beweging smeer je het gewricht en training je de spieren. Zonder het kniegewricht te veel te belasten.

De aanschaf van een hometrainer is vooral interessant voor mensen met knie artrose, artritis of andere vormen van reuma. Maar ook voor mensen die herstellende zijn naar een sport blessure of operatie. Je hebt al een echt goede hometrainer (ook opvouwbaar) vanaf € 150.

Bekijk de meest populaire hometrainers van dit moment

Voordat je gaat fietsen

Een lichte vorm van beweging is altijd beter dan helemaal geen beweging, ook wanneer je last hebt van een gezwollen knie. Maar voordat je op de fiets of de hometrainer springt is het beter om vocht in de knie na te laten kijken. Weet je namelijk niet wat de oorzaak is dan kun je niet zomaar het kniegewricht belasten.

De huisarts maar ook de fysiotherapeut kan vocht in de knie vaststellen. Deze zal een behandelplan opstellen of adviseren wat je het beste kunt doen. En die hometrainer die je aan wou schaffen of al in je woonkamer /slaapkamer staat? Dat is altijd een goede keuze want hiermee investeer je in je gezondheid.

Deze artikelen zijn met veel liefde en zorg door Dominique geschreven ❤️