Elektrolytenbalans – klachten die kunnen optreden

Hoe slim ben jij? Test je kennis via Instagram. Meld je aan bij >> @biancatekst <<

De elektrolytenbalans in je lichaam is enorm belangrijk. Bij een verschuiving in deze balans kunnen diverse klachten optreden. Denk maar eens aan hartklachten, pijn in de gewrichten maar ook psychische klachten. Daarom is het zo belangrijk om je elektrolytenbalans op peil te houden.

Dit zijn elektrolyten

Waar moet je aan denken bij een elektrolytenbalans? Er zijn verschillende soorten elektrolyten. Hieronder een omschrijving van alle elektrolyten die je lichaam nodig heeft:

  • Magnesium: ondersteunt de spijsvertering, de spierwerking, het hartritme en heeft invloed op de emoties
  • Calcium: goed voor botten en tanden, bloedstolling, celdeling en de spieren
  • Natrium: reguleert de vochtbalans en speelt een rol bij zenuwcellen
  • Kalium: ondersteunt het hartritme, de spierfunctie en reguleert de bloeddruk
  • Chloride: reguleert de vochtbalans en heeft effect op de bloeddruk

Elektrolyten vormen ionen in lichaamsvloeistoffen zoals het bloed. Zonder deze elektrolyten werken de lichaamsfuncties niet optimaal. Soms ontstaat er een verstoorde elektrolytenbalans.

Oorzaak verstoorde elektrolytenbalans

Soms ontstaat er een verstoorde elektrolytenbalans. Veel mensen hebben hier last van na een ziekte zoals griep, waarbij ze tijdelijk slechter eten. Diarree of veel braken zorgt ervoor dat belangrijke elektrolyten verloren gaan. Uitdroging is een andere bekende veroorzaker van een verstoorde elektrolytenbalans. Dit komt vaker in de zomer voor, met name bij sporters.

Natuurlijk zijn er nog veel meer oorzaken van een verstoorde elektrolytenbalans. Denk maar eens aan een nierziekte, hormonale problemen maar ook het gebruik van bepaalde medicatie.

Elektrolytenbalans symptomen: zo herken je het

Veel mensen lopen met een verstoorde elektrolytenbalans rond zonder dit direct te herkennen. Pas wanneer de klachten langer aan houden gaan mensen op zoek naar een mogelijke oorzaak. Hoe herken je een elektrolytenbalans die niet in orde is?

De meest voorkomende symptomen zijn misselijkheid, diarree en buikkramp. Ook hoofdpijn, duizeligheid en zwakte komt veel voor. Wanneer de elektrolytenbalans flink verstoord is dan ontstaan er klachten als gewrichtsproblemen, gewrichtspijn, hartkloppingen of een onregelmatige of snelle hartslag.

Invloed van elektrolyten op de sportprestaties

Vooral voor sporters is het belangrijk om de elektrolytenbalans op peil te houden. Tijdens het sportenzweet je en verlies je niet alleen vocht maar ook elektrolyten. Het gaat hier voornamelijk om natrium en chloor.

Sporters met een verstoorde elektrolytenbalans zijn snel vermoeid. Ook ontstaat er vaker kramp in de spieren. Daarnaast kan er diarree diarree of verstopping ontstaan. Een elektrolytenbalans die niet in orde is heeft dus direct invloed op de sportprestaties.

Een teveel aan elektrolyten

Het komt weinig voor, maar een teveel aan elektrolyten kan natuurlijk ook ontstaan. Ook hierbij spreken we van een verstoorde elektrolytenbalans. Teveel natrium, dat je in keukenzout vindt, leidt tot meer dorst. Bovendien ga je van teveel natriumvocht vasthouden.

De elektrolytenbalans op peil brengen

Heb je vaker last van spierkrampen, vermoeidheid, gewrichtspijn of hartkloppingen? Mogelijk heb je te maken met een verstoorde elektrolytenbalans. Mocht je trouwens last hebben van ernstige klachten dan is het altijd beter om even langs een huisarts te gaan.

Er zijn twee manieren om de elektrolytenbalans weer in orde te brengen. Ten eerste kan dit met supplementen. Sportdrankjes zijn alleen geschikt tijdens het sporten en dan met name voor ervaren bodybuilders of langdurig sporten.

Speciaal voor sporters maar ook voor mensen met een verstoorde elektrolytenbalans is er een supplement verkrijgbaar, dit supplement vind je hier.

In alle andere gevallen is het goed om eens kritisch naar je voedingspatroon te kijken. Bepaalde voedingsmiddelen brengen de elektrolytenbalans weer op peil.

Bananen, pruimen en tomaten

Deze drie fruitsoorten (tomaten behoren officieel tot het fruit) bevatten veel kalium. Probeer hier dagelijks iets van te eten. Mocht je deze drie niet lusten, probeer het dan eens met sinaasappels of aardappelen.

Spinazie en groene bladgroenten

Groene bladgroenten en met name spinazie zijn ontzettend goed voor je elektrolytenbalans. Spinazie bevat kalium, magnesium en calcium. Hierbij is het een van de meest veelzijdige groene bladgroenten. Ook boerenkool bevat redelijk wat calcium en is een echte aanrader.

Melk, amandelen en noten

Vol calcium ben je aangewezen op melk, amandelen en overige noten. Pindas horen hier niet bij. Overigens vind je calcium ook in veel andere zuivelproducten, maar dan in mindere mate.

Keukenzout

Zweet je veel, bijvoorbeeld bij warmte of sporten, dan verlies je veel natrium. Dit gebeurt ook bij ernstige diarree of veel braken. Een theelepel keukenzout bevat ongeveer 2300 mg natrium. Dit komt overeen met de aanbevolen dagelijkse inname. Extra keukenzout innemen is alleen aan te raden bij veel vochtverlies. Normaal gesproken krijg je voldoende natrium via de voeding binnen.

Wanneer de elektrolytenbalans verstoord blijft

Lukt het niet om via voeding de elektrolytenbalans weer in orde te krijgen? Probeer het met magnesiumtabletten, kaliumtabletten en calciumtabletten. Mochten de klachten aanhouden dan kun je beter contact met de huisarts opnemen.

Blijgezond.nl is een initiatief van gezondheidsdeskundige Dominique