Crosstrainer bij knieproblemen: doen of niet doen?

Je gebruikt een crosstrainer bij knieproblemen (of bent het van plan). Is dit eigenlijk wel verstandig? Een crosstrainer kan namelijk belastend zijn voor het kniegewricht. Wanneer je al knieproblemen hebt dan verder je het soms hiermee. Maar dit apparaat kan juist ook goed zijn bij knieproblemen. Lastig hè? Bekijk of je voor een crosstrainer of beter voor een hometrainer kunt gaan.

Crosstrainer: tussen hometrainer en loopband

Vroeger had je eigenlijk alleen de keuze tussen een hometrainer en loopband. De crosstrainer is een apparaat dat heel mooi tussenin zit. Je maakt zowel een lopende als een fietsende beweging. Omdat je tijdens deze bewegingen het hele lichaam gebruikt (dus ook de armen) is dit een zeer effectieve workout.

Een crosstrainer bij knieproblemen gebruiken

Oefenen op een crosstrainer is in veel gevallen goed. Het verbetert de conditie en versterkt de spieren. Mag je een crosstrainer bij knieproblemen gebruiken? Dit hangt een beetje van de knieproblemen af. Heb je last van artrose, ben je herstellende na een operatie of gaat het om letsel aan de kniebanden?

Bij het ene knieprobleem is oefenen op de crosstrainer zeker aan te raden terwijl je het bij het ander knieprobleem beter niet kunnen doen. Daarom bespreek ik hieronder de verschillende knieproblemen en of een crosstrainer wel of niet goed is.

Crosstrainer en artrose (knieartrose)

Bij artrose slijt het kraakbeen langzaam weg. Het wordt dunner en brokkelig, waardoor er verschillende klachten ontstaan. Heb je knieartrose dan merk je dit door stijfheid van het gewricht maar ook pijnklachten.

Het is bij artrose heel belangrijk om te blijven bewegen. Dit is natuurlijk tegenstrijdig met de pijnklachten, want bij pijn denk je vooral aan rust. Maar beweging houdt de spieren rondom het kniegewricht sterk. Met sterkere spieren hoeft het kniegewricht minder veel te dragen. Bovendien zorgt beweging voor belangrijke smering en voeding van het gewricht.

Advies is afhankelijk van de klachten bij artrose

Op de crosstrainer met artrose: doen of niet doen? Ondanks dat je met artrose veel moet bewegen mag je de gewrichten niet te zwaar belasten. Fietsen en wandelen (wel op een vlakke ondergrond) zijn altijd goed. Een crosstrainer zit tussen fietsen en wandelen in.

Hoe vergeleek je een crosstrainer met een lopende band waarop je hardloopt dan is een crosstrainer minder belastend voor de gewrichten. Je maakt natuurlijke bewegingen zonder een al te grote schokbelasting. Nadeel is dat je op een crosstrainer niet altijd in de gaten hebt dat je teveel of te hard traint.

Hierdoor kan je bij het oefenen op de crosstrainer de kniegewrichten toch behoorlijk belasten. Het is daarom niet altijd verstandig om met knieartrose op de crosstrainer te staan. Kies liever voor een hometrainer en fiets op lage weerstand, vooral wanneer je veel last van artrose hebt.

Bekijk de beste hometrainers

Bewegen met een knieprothese

Bij ernstige artrose zit er vaak niets anders op dan het verloren kraakbeen te vervangen voor een prothese (knieprothese). Na de operatie aan de knie is het belangrijk om te revalideren. Bij een totale knieprothese operatie kan de revalidatie wel tot 12 maanden of langer duren.

Het gevaarlijke aan bewegen met een knieprothese is dat je de knie al snel te veel belast. Door overbelasting kunnen er nieuwe problemen ontstaan. Wanneer de fysiotherapeut aangeeft dat je op de crosstrainer mag dan kun je dit (onder begeleiding) doen. Vaak wordt eerder gekozen voor een hometrainer.

Lopersknie en de cross trainer

Een lopersknie noem je ook wel een runnerknee. Dit is een veel voorkomende blessure bij hardlopers. Bij deze aandoening heb je vooral tijdens of na het sporten pijn, voelbaar aan de buitenkant van de knie. Gelukkig herstelt de knie binnen enkele weken of maanden. Vaak is hier wel aangepaste training voor nodig.

Mag je met een lopersknie op de crosstrainer? Ja, dit mag. Het is hierbij wel belangrijk dat je de knieën niet overbelast. Ga ook niet vaker dan twee of drie keer per week op de crosstrainer. Let hierbij goed op pijnklachten: stop zodra de knie pijn begint te doen. Dit is vaak een teken dat je te lang of te hard hebt getraind.

Naar de meest populaire crosstrainers

Binnenste kniebandletsel

De binnenste knieband kan vertrekken of in scheuren. Heel soms scheurt deze zelfs af. Er zijn drie gradaties met betrekking tot binnenste knieband. Het probleem is dat bij dit soort letsels soms ook de meniscus of het kraakbeen beschadigd raakt.

Bij binnenste knieband letsel is het vaak gebruikelijk om een brace aan te laten meten. Pijnstilling kan helpen om de knie toch beweeglijk te houden.

 Na ongeveer zes weken wordt de belasting langzaam worden opgebouwd. Dit gebeurt door middel van oefeningen en training. Goede trainingen zijn wandelen, fietsen en zwemmen. De hometrainer en crosstrainer zijn twee goede apparaten om op te oefenen. Vooral praktisch tijdens de herfst en winter, waarbij het  buiten soms gevaarlijk glad is.

Train alleen op een hometrainer of als trainer wanneer de knie een buiging van 100 graden kan maken. Dit is de zitpositie waarbij je het been dus een klein beetje naar achter plaatst.

Crosstrainer bij knieproblemen? Altijd eerst overleggen

Heb je milde knieklachten dan mag je altijd proberen om op de crosstrainer aan de slag te gaan. Let hierbij goed op het kniegewricht: doet deze pijn of wordt deze dik? Stop dan de activiteit.

Na een operatie of bij letsel aan de kniebanden maar ook aan de meniscus is het beter om vooraf met de behandelende arts of de fysiotherapeut te overleggen. Hiermee voorkom je later nieuwe knieproblemen.

Deze artikelen zijn met veel liefde en zorg door Dominique geschreven ❤️