Boerenkool gezond? Niet altijd!

Boerenkool is gezond. Of toch niet, want onderzoeken spreken elkaar tegen. Het is een feit dat jarenlang werd gedacht dat boerenkool gezond is. Nu blijkt dat je niet teveel van deze groente moet nemen. Hoe zit dit ook alweer?

Boerenkool is een groente

Natuurlijk wist je al dat boerenkool een groente is. Maar wist je ook dat ze dit in Vlaanderen soms krulkool noemen? En dat boerenkool zoeter gaat smaken wanneer de temperatuur onder het vriespunt komt? Dat wist je vast nog niet!

Boerenkool heeft per 100 g een energetische waarde van 167 kJ. Dit komt overeen met 39 kilocalorieën. Je kunt dus best veel boerenkool eten en hier weinig van aankomen. Bovendien is boerenkool erg lekker, vooral wanneer je dit in een stamppot verwerkt.

Is boerenkool gezond?

De vraag is of boerenkool ook gezond is. Deze groente bevat een aantal belangrijke vitaminen en mineralen. Zo bevat het vitamine A en C, vitamine B1 en vitamine B2. Ook bevat boerenkool calcium en ijzer. Er zit zelfs caroteen in. Dit is een roodachtige kleurstof die je voornamelijk in wortels tegenkomt.

Boerenkool wordt dankzij de vitaminen en mineralen als superfood gezien. Deze groente wordt dan ook veel in smoothies en salades gebruikt. Gewoon rauw, en het is nog lekker ook. Natuurlijk kun je boerenkool ook koken. Het vaakst wordt dan boerenkoolstamppot gemaakt, heerlijk met een rookworst of braadworst. Maar door boerenkool te koken gaan er wel wat vitaminen verloren.

De ontgiftende werking van boerenkool

Dat boerenkool gezond is heeft ook te maken met de ontgiftende werking. Dit komt omdat boerenkool veel chlorofyl en zwavel bevat. Deze stoffen helpen bij het ontgiften van het lichaam. Dit is natuurlijk ook te danken aan de aanwezigheid van vezels, dat goed is voor de darmwerking.

Boerenkool wordt dan ook heel vaak gebruikt om te detoxen (ontgiften). Dit gebeurt in de vorm van een smoothie. Zo maak je een gezonde smoothie met boerenkool:

  • Was vier handjes boerenkool
  • Snijd twee plakken verse ananas fijn
  • Mix de boerenkool, ananas, twee kleine bananen en 300 ml water goed door elkaar
  • Voeg hier het sap van een kleine limoen en twee eetlepels lijnzaad aan toe

Een lekkere en gezonde smoothie van boerenkool, ananas en andere ingrediënten. Maak je vaker een smoothie klaar? Gebruik bij voorkeur een speciale smoothieblender, dit gaat een stuk gemakkelijker.

Bekijk de beste smoothieblenders

Boerenkool minder gezond voor de darmen

Vezels zijn goed voor een gezonde darmwerking. Nu bevat boerenkool zeker vezels, maar teveel boerenkool is niet goed. Dit komt omdat boerenkool vrij lastig verteerbaar is. Wanneer je dagelijks boerenkool eet dan kun je last krijgen van buikpijn, winderigheid of een opgeblazen gevoel.

Vertraging van de stofwisseling

Wil je afvallen of zeker niet in gewicht aankomen dan is het belangrijk dat je stofwisseling snel werkt. Bij een trage stofwisseling slaat je lichaam veel voeding op in de vorm van vet, waardoor je aankomt. Boerenkool bevat heel weinig calorieën dus in principe kom je hier niet van aan. Maar deze groente kan wel een negatief effect op je schildklierwerking hebben.

Dit komt omdat boerenkool goitrogenen bevat. Dit zijn van nature voorkomende stoffen die je vooral in groene groenten en sojaproducten vindt. Het nadeel van goitrogenen is dat deze stoffen de aanmaak van schildklierhormonen verstoort. Hierdoor gaat de schildklier een stuk langzamer werken met gewichtstoename tot gevolg. Daar sta je helemaal niet bij stil!

Boerenkool gezond? Het bevat veel zout

Normaal zou je denken dat groente geen zout bevat. Toch vind je in boerenkool zout. Koop je een zak van 300 g gesneden boerenkool dan zit hier 0,21 g zout in. Je mag dagelijks niet meer dan 6 g zout binnenkrijgen. In heel veel producten zit zout zoals brood, soep, sauzen, koekjes, chips en nog veel meer. Eet je elke dag boerenkool dan krijg je dagelijks toch wel weer wat extra zout binnen.

Door een teveel aan zout kun je last krijgen van nierstenen of een verhoogde bloeddruk. Vooral mensen die toch al een verhoogde bloeddruk hebben moeten hier heel erg mee uitkijken.

Gezond boerenkool eten: enkele tips

Je weet nu dat boerenkool gezond kan zijn, mits je dit niet te vaak eet. Rauwe boerenkool is moeilijk verteerbaar. Het is daarom aan te raden om boerenkool te koken. Doe dit gedurende 20 minuten, dan is deze groente goed gaar. Voeg bij voorkeur geen extra zout toe.

Wil je de boerenkool toch rauw eten of door een smoothie of salade doen? Dit mag natuurlijk, zolang je er maar verstandig mee omgaat. Je kunt dus twee keer per week een smoothie met boerenkool maken. De rest van de week maak je andere smoothies of salades klaar. Denk maar eens aan (ijsberg)sla, tomaat, komkommer, paprika en nog veel meer. Rauwkost is goed verteerbaar, bevat veel vitaminen en is ook nog eens ontzettend lekker.

Boerenkool en afvallen

Kun je met boerenkool gezond afvallen? Wanneer je naar het aantal calorieën kijkt dan past boerenkool zeker binnen een dieet om af te vallen. Ga bij voorkeur dan wel voor gekookte boerenkool. Meng dit met een geprakte aardappel, zo maak je er een heerlijke puree van. Ben je op dieet neem dan liever geen rookworst of braadworst. Je kunt natuurlijk wel voor een klein stukje magere rookworst of een mager stukje vlees kiezen.

Afvallen doe je vooral door je energie-inname te beperken. Hierbij is het de bedoeling dat je meer energie verbruikt dan dat er binnenkomt. Houd er rekening mee dat afvallen niet een kwestie van een tijdelijk dieet is, maar een levenslange aanpassing. Je zult dus altijd op je voeding moeten letten waarbij je voornamelijk voor gezonde voeding kiest. En natuurlijk voldoende beweging.

Deze artikelen zijn met veel liefde en zorg door Dominique geschreven ❤️